طراحی سایت سئو محور چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
توسط
2022-07-20طراحی سایت سئو محور چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
طراحی وب سایت سازگار با سئو فرآیند ایجاد وب سایت هایی است که موتورهای جستجو می توانند بخزند، فهرست کنند و محتوای آن را به خوبی درک کنند.
خزندههای موتورهای جستجو نمیتوانند مانند انسانها یک وبسایت را بخوانند و با آن «تعامل» داشته باشند. در عوض، آنها به کد HTML یک وب سایت دسترسی پیدا می کنند و به دنبال سیگنال هایی می گردند که به آنها در درک ساختار وب سایت و معنای محتوا کمک کند.برای اینکه وبسایت مناسبی داشته باشید حتما طراحی را به متخصص سئو بسپارید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.
چرا طراحی وب سایت سئو محور مهم است؟
پیروی از شیوه های طراحی سازگار با سئو مهم است زیرا شما می خواهید وب سایتی داشته باشید که کاربران و موتورهای جستجو را راضی نگه دارد.
اگر موتورهای جستجو نتوانند بفهمند که یک وب سایت در مورد چیست، این امر تأثیر منفی بر ترافیک و رتبه بندی موتورهای جستجوی شما خواهد داشت. همچنین میتوانید در وبسایت تخصصی سئوبینه به آدرس seobehine.ir برخی خدمات رایگان سئو را دریافت نمایید.
اصول طراحی وب سایت سئو محور
بیایید ببینیم چگونه می توانید وب سایت هایی را طراحی کنید که هم کاربران و هم موتورهای جستجو را راضی نگه دارند.
این 6 اصل است که باید رعایت کنید:
- دسترسی
- ساختار سایت
- ساختار URL
- ساختار پیوند داخلی
- بهینه سازی سئو روی صفحه
- تجربه ی کاربر
طراحی وب مبتنی بر به این نیست که وب سایت شما چگونه به نظر می رسد یا از چه رنگ هایی استفاده کنید. میتوانید از دورههای طراحی گرافیک یا دورههای طراحی وب برای کمک به ظاهر و ظاهر وبسایت خود استفاده کنید. طراحی ذهنی است و چیزی نیست که گوگل به آن اهمیت دهد.
آنچه مهم است این است که یک وب سایت چگونه ساختار یافته است و چگونه می تواند سیگنال های مناسبی را برای برآوردن عوامل مختلف رتبه بندی موتورهای جستجو ارائه دهد. چنین سایتی ویژگی های زیر را دارد.
1. دسترسی
یک وب سایت دوستدار سئو می تواند به طور کامل توسط موتورهای جستجو و بدون هیچ مشکلی ایندکس شود.
این اولین اصل طراحی سئو و یک اصل بسیار مهم است.
برای اطمینان از اینکه وب سایت و محتوای شما به درستی ایندکس شده است مراحل زیر را دنبال کنید:
Robots.txt خود را بهینه کنید
Robots.txt فایلی در دایرکتوری ریشه وب سایت شما است که به موتورهای جستجو دستور می دهد که کدام صفحات وب سایت را می توانند فهرست کنند.
هرگونه مسدودسازی نادرست در فایل robots.txt شما می تواند فاجعه آمیز باشد، بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید بررسی و بهینه سازی robots.txt است. گوگل بات چگونه صفحات سایت را بررسی می کند؟ را مطالعه کنید.
خطاهای Crawl را بررسی کنید
مرحله بعدی بررسی خطاهای خزیدن است. گوگل ابزاری برای وب مسترها به نام Google Search Console دارد که از جمله می تواند اطلاعاتی در مورد خطاهای خزیدن به شما بدهد.
مرحله 1: تأیید وب سایت خود را با کنسول جستجوی Google اضافه کنید.
مرحله 2: هر گونه خطای خزیدن را پیدا و برطرف کنید.
یک نقشه سایت XML ارسال کنید
نقشه سایت XML تمام صفحات مهم یک وب سایت را که موتورهای جستجو باید درباره آنها بدانند فهرست می کند.
طبیعی است که یک وب سایت صفحات زیادی داشته باشد اما همه آنها برای موتورهای جستجو مفید نیستند. برای آسانتر کردن کار آنها، میتوانید نقشه سایت XML را از طریق کنسول جستجوی Google ایجاد و ارسال کنید.
نقشه های سایت نه تنها برای اهداف اکتشافی استفاده می شوند، بلکه یک راه عالی برای اطلاع رسانی به موتورهای جستجو در مورد به روز رسانی در ساختار یا محتوای سایت شما هستند.
شما می توانید این راهنما را بخوانید، نحوه بهینه سازی نقشه سایت XML خود را برای دستورالعمل های گام به گام.
از URL های Canonical استفاده کنید
یک URL متعارف به خزنده های موتورهای جستجو می گوید که کدام نسخه از صفحه را باید فهرست کنند.
برای مثال، اگر صفحات مختلفی برای دسکتاپ و موبایل با محتوای یکسان دارید، باید به گوگل بگویید که این صفحات یکسان هستند.
اگر این کار را انجام ندهید، گوگل فقط یکی از نسخه ها را فهرست می کند یا گیج می شود، چیزی که می تواند بر رتبه بندی شما تأثیر منفی بگذارد.
بهترین شیوه ها عبارتند از:
یک دامنه برگزیده تنظیم کنید – گوگل یک ویژگی در کنسول جستجوی قدیمی گوگل دارد که می توانید از آن برای تعیین نحوه رفتار با صفحات شما توسط گوگل استفاده کنید.
از نظر گوگل، اینها دو وب سایت متفاوت هستند (اگرچه دامنه یکسان است):
www.seobehine.ir
seobehine.ir
یک URL متعارف برای همه صفحات مشخص کنید – هر صفحه از وب سایت شما باید یک URL متعارف را در هدر مشخص کند.
اگر از وردپرس استفاده میکنید، میتوانید افزونه Yoast SEO را نصب کنید و به صورت خودکار این کار را برای شما انجام میدهد، اگر این دستورالعملها را بخوانید و از یک توسعهدهنده بخواهید تغییرات لازم را در CMS شما انجام دهد.
از متن ALT برای تصاویر استفاده کنید
در دسترس قرار دادن تصاویر برای موتورهای جستجو نیز از اصول طراحی وب سئو خوب است.
تصاویر یک صفحه را جالبتر و خواندن آسانتر میکنند، اما خزندههای موتورهای جستجو نمیتوانند به راحتی بفهمند که یک تصویر در مورد چیست.
برای آسانتر کردن کار آنها و افزایش شانس دریافت ترافیک از جستجوی تصویر، باید تصاویر خود را بهینه کنید.
مهمترین عامل سئوی تصویر، ارائه یک متن ALT معتبر و معنادار است.
می توانید راهنمای سئوی تصویر را برای دستورالعمل هایی در مورد نحوه بهینه سازی تصاویر خود برای حداکثر سئو مطالعه کنید.
اضافه کردن نشانه گذاری داده های ساخت یافته
علاوه بر تصاویر، یک وب سایت ممکن است شامل سایر عناصر چندرسانه ای مانند ویدئو، پادکست و صدا باشد.
در حالی که موتورهای جستجو می توانند این عناصر را نمایه کنند، برای درک زمینه آنها به کمک نیاز دارند.
این یکی از راه هایی است که طرحواره ها و داده های ساخت یافته می توانند کمک کنند. داده های ساختاریافته برچسب های خاصی هستند که می توانید آنها را به کد HTML خود اضافه کنید تا به موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری در مورد عناصر خاص یک صفحه بدهید.
من به شدت توصیه می کنم این راهنما را بخوانید: طرحواره چیست برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از داده های ساختاریافته برای آسان کردن خواندن وب سایت های خود توسط ربات ها.
2. ساختار وب سایت
داشتن یک ساختار سایت ساده و منظم برای طراحی خوب وب بسیار حیاتی است.
روش کار موتورهای جستجو به این صورت است که صفحه اصلی یک وب سایت را خزیده و سپس پیوندها را از آنجا دنبال کنید تا صفحات بیشتری را کشف و فهرست بندی کنید.
برای بهترین شیوه ها، هر صفحه در وب سایت شما باید با سه کلیک یا کمتر از صفحه اصلی قابل دسترسی باشد.
همیشه بهترین کار این است که وب سایت خود را به صورت سلسله مراتبی سازماندهی کنید. سلسله مراتب شما نباید بیش از 2 یا 3 سطح عمیق باشد.
همانطور که در مثال بالا مشاهده می کنید، با 2 کلیک می توان به هر صفحه ای از صفحه اصلی دسترسی پیدا کرد.
داشتن یک منوی سوخاری که به کاربران اجازه می دهد به سطح قبلی و در نهایت به صفحه اصلی بازگردند بسیار توصیه می شود.
می توانید به بالا بروید و به منوی سوخاری من نگاه کنید. این به شما امکان می دهد به LEVEL 1 (صفحه دسته بندی) و همچنین به صفحه اصلی بازگردید.
می توانید این راهنما را بخوانید: بهترین ساختار وب سایت برای سئو برای نکات کاربردی تر در مورد چگونگی بهینه سازی ساختار سایت خود.
3. ساختار URL
یک ساختار URL خوب باید با ساختار وب سایت مطابقت داشته باشد و از آن پشتیبانی کند.
منظور ما از ساختار URL، فرمت پیوندهای ثابت شما (همچنین به عنوان اسلاگ شناخته می شود) است.
یک ساختار URL دوستدار سئو دارای ویژگی های زیر است:
نشانیهای اینترنتی کوتاه و آموزنده هستند، بهعنوان مثال، trustsoft.net/become-an-seo-expert
این شامل کلمات کلیدی SEO در URL است (به عنوان مثال به URL این پست مراجعه کنید)
این شامل تاریخ در URL نیست
این به طور مستقیم به صفحه اشاره می کند، به عنوان مثال trustsoft.net/seo-career، مگر اینکه یک صفحه بخشی از یک پوشه باشد، یعنی validsoft.net/courses/seo
4. ساختار پیوند داخلی
شیوه های خوب سئو نشان می دهد که صفحات یک صفحه وب باید به یکدیگر متصل شوند تا یک وب کوچک را تشکیل دهند.
دلایل متعددی وجود دارد که چرا این امر باعث میشود یک وبسایت دوستدار سئو شود:
این به مرحله خزیدن و نمایه سازی کمک می کند
این به شما کمک می کند تا ارتباط موضوع را ایجاد کنید
این به شما کمک می کند تا ترافیک را به مهم ترین صفحات وب سایت خود هدایت کنید.
این یک راه عالی برای تقویت سئوی شما است.
چگونه ساختار لینک داخلی خود را بهبود بخشیم؟
اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات مهم شما از صفحه اصلی به آنها پیوند داده شده است.
اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات مهم شما از سایر صفحات وب سایت شما پیوند داده شده است. می توانید گزارش لینک های داخلی را در کنسول جستجوی گوگل مشاهده کنید و تنظیمات لازم را انجام دهید.
5. بهینه سازی سئو روی صفحه
هر صفحه ای که در وب سایت شما منتشر می شود باید برای موتورهای جستجو بهینه شود.
این شامل:
صفحه اصلی
صفحات دسته بندی
صفحات یا پست های منفرد
صفحات فرود
برای اطلاعات خاص در مورد نحوه بهینه سازی هر صفحه می توانید روی پیوندهای بالا کلیک کنید، اما اصول کلی سئوی داخلی صفحه که همیشه باید دنبال کنید عبارتند از:
روی عنوان صفحه خود کار کنید
بهینه سازی عناوین صفحات شما شاید مهم ترین عامل سئو باشد.
عنوانی که به خوبی بهینه شده باشد به موتورهای جستجو و کاربران کمک می کند تا بفهمند صفحه در مورد چیست و این به کلیک بیشتر روی صفحه شما و رتبه بالاتر ترجمه می شود.
روی سرفصل های خود کار کنید
یک طراحی بصری خوب یک صفحه را به چندین بخش "مجازی" تقسیم می کند. این به ویژه برای صفحات طولانی با اطلاعات بسیار مفید است (خواه این متن، تصویر یا ویدیو).
هر بخش باید عنوان بهینه شده خود را داشته باشد. این کار خواندن صفحه را هم برای خزندههای جستجو و هم برای کاربران آسانتر میکند.
از نظر فنی این بدان معناست که یک صفحه باید یک تگ H1 (برای عنوان اصلی)، چندین تگ H2 برای بخشهای عنوان و تگ H3 برای زیربخشها داشته باشد.
6. تجربه کاربری
آخرین اما نه کم اهمیت، طراحی وب سئو توجه ویژه ای به تجربه کاربر می کند.
همانطور که در ابتدا ذکر شد، یک طراحی موفق به رنگ ها و فونت ها مربوط نمی شود، بلکه به بهبود تجربه کلی کاربر بستگی دارد.
با تمرکز بر عوامل زیر می توان به این امر دست یافت:
سرعت وب سایت
هم گوگل و هم کاربران وب سایت هایی را می خواهند که سریع بارگذاری شوند.
منظور ما از وب سایت های سریع چیست؟ وب سایتی که با استفاده از اتصال 3G در کمتر از 3 ثانیه در تلفن همراه بارگیری می شود.
اگر سعی کرده اید سرعت بارگذاری وب سایت خود را بهبود ببخشید، می دانید که کاهش آن به 3 ثانیه بسیار سخت است. با این وجود، شما باید سعی کنید وب سایت خود را تا حد امکان سریع کنید.
این یک موضوع فنی است و شما به کمک یک توسعه دهنده یا طراح وب با تجربه نیاز دارید، اما مطمئناً ارزش تلاش را دارد.
میتوانید از گزارش بینش سرعت صفحه اصلاحشده (ابزاری که توسط Google برای کمک به وبمسترها برای سریعتر کردن وبسایت ارائه شده است) به عنوان نقطه شروع خود استفاده کنید.
سازگاری با موبایل
آیا می دانستید که 60 درصد جستجوهای گوگل در حال حاضر بر روی دستگاه های تلفن همراه انجام می شود؟ این شماره به شما چه می گوید؟
هنگام طراحی وب سایت خود باید از رویکرد "اول از طریق موبایل" پیروی کنید.
به جای طراحی وب سایت خود برای دسکتاپ و سپس بهینه سازی آن برای موبایل، باید این کار را برعکس انجام دهید.
این آسان نیست، شما باید طراحان وب واقعا خوبی را پیدا کنید که بتوانند این کار را انجام دهند، اما مطمئناً تجربه کاربران شما را بهتر می کند.
اگر قبلاً وبسایتی دارید، مطمئن شوید که وبسایتهای شما آزمون موبایل فرندلی را بدون هیچ مشکلی پشت سر گذاشتهاند.
در مرحله بعد، از ابزاری مانند Optimizely Hotjar یا هر نرم افزار مشابه دیگری برای نظارت بر نحوه تعامل کاربران با وب سایت تلفن همراه خود و ایجاد بهبودهای لازم استفاده کنید.
این ابزارها می توانند یک نقشه حرارتی (مانند مثال زیر) یا حتی جلسات کاربر را ضبط کنند تا بتوانید ببینید کاربران چگونه وب سایت شما را تجربه می کنند.
امنیت وب سایت
امنیت وب سایت یک عامل طراحی نیست، اما یک عامل بزرگ تجربه کاربر است.
وب سایت شما باید ایمن باشد (HTTPS) و از اطلاعات کاربر به بهترین شکل ممکن محافظت کند.
در صورت لزوم، باید با نشان دادن آرم یا سایر اطلاعات مرتبط به کاربران ثابت کنید که وب سایت امن است.
RankBrain UX-Signals
RankBrain یک فرآیند یادگیری ماشینی است که بخشی از الگوریتم رتبه بندی گوگل است.
یکی از وظایف RankBrain تجزیه و تحلیل برخی از سیگنال های UX و پیدا کردن وب سایت هایی است که کاربران دوست دارند برای یک جستجوی خاص از آن بازدید کنند.
به عبارت ساده این به این معنی است که اگر شواهدی وجود داشته باشد که مردم آن را بهتر از وبسایتهایی که قبلاً در جایگاههای بالاتری در SERP قرار دارند، دوست دارند، گوگل ممکن است رتبه وب سایت را بهبود بخشد.
این چه ارتباطی با طراحی سایت دارد؟
وقتی کاربران یک صفحه وب را دوست دارند به این معنی است که آنها زمان خود را در یک صفحه می گذرانند، مطالب را می خوانند، با سایت تعامل می کنند و قبل از خروج از صفحات بیشتری بازدید می کنند.
اگر اینطور نیست، احتمالاً مشکلی در وب سایت شما وجود دارد و باید آن را پیدا کنید و آن را برطرف کنید.
ایجاد یک وب سایت بهینه شده یک مجموعه نیست و آن را فراموش کنید. این یک فرآیند مداوم است که نیاز به تجزیه و تحلیل و آزمایش مداوم دارد.
اما، نباید شروع به تغییر در آنچه که «فکر میکنید» بهتر است، کنید.
در عوض، باید بر اساس تصمیمات آگاهانه با تجزیه و تحلیل رفتار کاربر در سایت خود، تغییراتی ایجاد کنید.
تجزیه و تحلیل رفتار کاربران در سایت شما
برنامه هایی مانند گوگل آنالیتیکس می توانند به شما کمک کنند تا در مورد نحوه رفتار کاربران در سایت خود اطلاعاتی کسب کنید.
می توانید چندین گزارش تحلیلی را مشاهده کنید و دریابید:
زمانی که کاربران در یک صفحه وب و سایت صرف می کنند
نرخ پرش یک صفحه یعنی تعداد افرادی که بدون تعامل با محتوای شما از وب سایت خارج می شوند
صفحات فرود و خروجی برتر شما – از کدام صفحات اول بازدید می کنند و کدام صفحات را آخرین بار قبل از خروج بازدید می کنند
دانستن این اطلاعات می تواند به شما کمک کند بفهمید کدام صفحات به توجه شما نیاز دارند و مهمتر از همه برای اندازه گیری تاثیر بهینه سازی هایی که روی سایت خود انجام می دهید.
طراحی وب سئو در مورد ایجاد وب سایت هایی است که هم کاربران و هم موتورهای جستجو دوست دارند. تمام وقت خود را صرف جنبه بصری یک وب سایت نکنید، بلکه به تجربه کاربری و قابلیت استفاده بیشتر توجه کنید.
وب سایتی که در دسکتاپ عالی به نظر می رسد اما در تلفن همراه بسیار کند است، به شما کمک نمی کند که ترافیک و رتبه بندی ارگانیک داشته باشید.
آنچه امروزه کاربران (و موتورهای جستجو) می خواهند، وب سایت هایی هستند که سریع، ایمن و سازگار با موبایل باشند.
وب سایت خود را به طور کامل آزمایش کنید و رفتار کاربر را با استفاده از ابزارهای مختلف تجزیه و تحلیل کنید و در مورد چگونگی بهبود طراحی، ساختار و محتوای خود تصمیمات آگاهانه بگیرید.